Manifest

In luna decembrie a anului 2016, am descoperit intamplator un anunt de recrutare “altfel”. L-am citit de cel putin 2 ori. M-a impresionat. Cred ca a fost primul job description pe care l-am citit cap coada de 2 ori in cativa ani. Dupa care, l-am share-uit cu cativa prieteni si l-am postat si pe grupul comunitatii HR Hub, care este format din cateva mii de oameni care activeaza in HR. Singura observatie mai putin pozitiva a fost legata de cat de lung era textul, insa toti l-au citit pana la capat. “Are o latura umana” – a comentat cineva. Mi-a ramas gandul la acel job description, la faptul ca mi-a atras atentie mie si catorva alti oameni si la cum ar fi ca toate job description-urile sa fie in acest fel.

In luna mai a anului 2017, 6 luni mai tarziu de la povestea anterioara, descopar un articol, scris pe un blog personal de un angajat al Netflix: Working at Netflix 2017. De data aceasta este un articol scris de un strain, despre ce face si ce ii place la locul de munca. Articol care era pe prima pagina de la Hacker News (and this is a big deal). Probabil Netflix a primit cateva mii de aplicari spontane in urma acestui articol. Si alte cateva sute la pozitiile deschise.

Mi-am pus intrebarea: Ce au in comun aceste doua povestioare?
Raspunsul: Abordarea umana, spusa la persoana I, de catre o persoana reala, (imi place sa cred ca) fara un manual de branding si PR in spate.

Mi-am mai pus o intrebare: Unde as putea sa mai gasesc astfel de job description-uri sau astfel de povesti mai des? De data aceasta, nu am avut un raspuns. Am cautat, insa nu prea am gasit replicari ale acestor exemple. Din pacate.

“A story is a way to say something that can’t be said any other way.” – Flannery O’Connor

Noi, ca oameni, avem nevoie de povesti. In orice aspect la vietii. Suntem invatati cu povestile de mici copii. Parintii citesc povesti copiilor care inca nu pot sa vorbeasca sau sa inteleaga ce li se spune. Insa ei continua sa citeasca, iar copiii uneori se si linistesc.

De ce avem nevoie de povesti in contextul job-ului?

Oameni – oamenii se regasesc in povestile altor oamenilor. Cauta similitudini, cauta sa se identifice cu scenariile care au un final asa cum isi doresc. O titulatura (in sensul de job title) nu spune mare lucru. Titlul job-ului pentru care am aplicat la Oracle in 2014 era HR Systems and Operations Analyst. La momentul respectiv nu-mi spunea mare lucru. Norocul meu a fost ca un prieten, Gabi Dragoi, fost membru al echipei care avea pozitia respectiva deschisa, mi-a oferit informatiile necesare despre job: ce face echipa respectiva, care sunt stakeholderii, cum arata o zi din viata unui HR Systems and Operations Analyst, care sunt perioadele mai aglomerate, ce i-a placut lui si ce nu i-a placut la job-ul respectiv. Daca nu il cunosteam pe Gabi, probabil nu as fi ajuns niciodata sa lucrez acolo, sa petrec 2 ani si jumatate foarte frumosi in care am invatat enorm de mult. Probabil nu as fi cunoscut niste oameni deosebiti.

In spatele angajatilor, job title-urilor, companiilor, se afla oameni. Povestile sunt formate de catre oameni. Si spuse tot ei. In spatele fiecarui Pricing Analyst, Buyer, Web Developer, Graphic Designer etc este un om. Un om care vine, un om care pleaca. Un om care are o poveste.

Continutul online actual din zona de cariera, fie scris, audio sau video este concentrat in zona antreprenorilor sau persoanelor care sunt foarte sus in scara ierarhica in companii. Insa cei mai multi dintre noi nu vom fi acolo si cum nu toti avem un Gabi Dragoi care sa ne ajute cu informatii sau sa ne fie sursa de inspiratie cand vine de cariera, mi-am propus sa fac ceva in acest sens:

Generatia cu Badge-ul la gat

Avand o experienta de peste 12 ani de urmarit seriale si consumat video pe Youtube, am hotarat ca mediul cel mai bun prin care pot rezolva problema identificata este Youtube, mai exact interviuri cu oameni normali, din diverse domenii, care sa poata fi sursa de inspiratie de care vorbeam mai sus.

Despre formatul acestor interviuri, frecventa postarii, lungimea acestora etc urmeaza informatii in curand. Ce pot sa spun momentan este ca:

  • fiecare interviu va aparea pe canalul meu de Youtube, Alexandru Gotoi (subscribe!);
  • un articol scris complementar video-ului va aparea pe sectiunea Generatia cu Badge-ul la gat de pe acest site;
  • voi incepe un newsletter saptamanal unde voi anunta episoadele noi + articole despre professional & personal development pe care le citesc si consider ca merita share-uite (la newsletter va puteti abona prin formul de la finalul acestui articol)



You may also like